Algemeen

Wanneer en hoe kan ik een noodpaspoort krijgen?

Voorwaarden noodpaspoort

Een noodpaspoort wordt alleen verstrekt als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • U bent niet in staat om tijdig een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) te verkrijgen.
  • U kunt aannemelijk maken dat u uw reis niet kunt uitstellen.
  • Uw identiteit en nationaliteit zijn vast te stellen.
  • U zorgt zelf voor de benodigde bewijsstukken.

Benodigde bewijsstukken noodpaspoort

Om in aanmerking te komen voor een noodpaspoort, moet u de volgende bewijsstukken meenemen:

  • een bewijs dat uw reis geen uitstel kan hebben. Dit kunt u aantonen met vliegtickets, hotelreserveringen enzovoort;
  • een recent uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) met daarop de vermelding van uw nationaliteit;
  • een gewaarmerkte kopie van uw recente aanvraag van een nieuw reisdocument;
  • wanneer aanwezig, uw in bezit zijnde reisdocument(en);
  • als uw reisdocument vermist is, een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal van de aangifte van vermissing;
  • een geldig legitimatiebewijs, zoals een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM);
  • een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.

Afgiftepunten noodpaspoort

In Nederland verstrekt de Koninklijke Marechaussee noodpaspoorten op een aantal afgiftepunten, waaronder Bureau Nooddocumenten op Schiphol. Voor de andere afgiftepunten en adressen kunt u de website van de Koninklijke Marechaussee raadplegen.

In Nederland worden door de Koninklijke Marechaussee op de volgende afgiftepunten nooddocumenten verstrekt:

  • Schiphol, Vertrekhal 1, Bureau Nooddocumenten;
  • Brigade Noord-Holland, locatie IJmuiden;
  • Brigade Drenthe-IJsselstreek, locatie Groningen Airport Eelde;
  • Brigade Oostgrens-Noord, locatie Enschede;
  • Brigade Zuid-Holland, locatie Hoek Van Holland, locatie Rotterdam Airport;
  • Brigade Brabant Zuid te Eindhoven (nabij luchthaven);
  • Brigade Limburg Zuid, Maastricht / Aachen Airport.

Noodpaspoort Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)

Staat u als inwoner ingeschreven in Bonaire, Sint Eustatius of Saba of verblijft u daar, dan kunt u een een nooddocument aanvragen bij de afdeling burgerzaken.

Noodpaspoort Aruba, Curaçao en Sint Maarten

Staat u als inwoner ingeschreven in de landen Aruba, Curaçao of Sint Maarten of verblijft u daar, dan kunt u een nooddocument aanvragen bij het Kabinet van de Gouverneur.

Geldigheid noodpaspoort

Een nooddocument is alleen geldig als reisdocument voor de reis waarvoor het is uitgegeven. U kunt het niet als identiteitsbewijs gebruiken. Bepaalde landen stellen aanvullende of afwijkende eisen aan reisdocumenten, zoals een visum. Voor informatie over de voorwaarden kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat van het betreffende land.

Nooddocumenten in het buitenland

Nederlandse ambassades en consulaten in het buitenland verstrekken nooddocumenten. Een nooddocument kan een noodpaspoort zijn of een laissez-passer. Een laissez-passer wordt alleen uitgegeven als het niet mogelijk is op tijd een noodpaspoort te verstrekken.

Kind moet eigen reisdocument hebben

Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen reisdocument nodig. Bijschrijven is niet meer mogelijk. Als uw kind een noodpaspoort nodig heeft, gelden dezelfde strikte voorwaarden als in andere gevallen.

Helpdesk Bureau Nooddocumenten

Voor meer informatie over nooddocumenten kunt u contact opnemen met de helpdesk van het Bureau Nooddocumenten op Schiphol, via telefoonnummer (020) 603 86 92. De helpdesk is 24 uur per dag geopend. Indien u in verband met drukte geen contact krijgt dan graag later nog eens proberen.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Is mijn beschadigde paspoort of identiteitskaart geldig?
Ben ik verplicht om een kopie van mijn identiteitsbewijs te geven aan een bedrijf?
Kan ik een tweede Nederlands paspoort aanvragen?
Wat is een elektronisch reisdocument en welke gegevens bevat de chip hierin?
Welke gegevens neemt de gemeente op in mijn paspoort en identiteitskaart?
Wat zijn de echtheidskenmerken van het paspoort en de identiteitskaart?
Wat houdt de opname van mijn gegevens in het Register paspoortsignaleringen in?
Welk identiteitsbewijs mag ik gebruiken in welke situatie?
Wat is de identificatieplicht?
Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?
Wie mag vragen naar mijn identiteitsbewijs en wanneer?
Wat gebeurt er als ik geen identiteitsbewijs kan laten zien?
Waar kan ik terecht met vragen over fraude als ik twijfel over een product of dienst?

Download: HTML | CSV | Excel | JSON